2 February 2020, door Marloes

Hét geheime wapen tegen het coronavirus is goedkoop en overal verkrijgbaar...

Zorgen om coronavirus
Momenteel maakt de wereld zich grote zorgen om het coronavirus. De symptomen van besmetting met het virus zijn koorts met daarbij luchtwegklachten zoals hoesten, verkoudheid, longklachten of keelpijn (1). De WHO rapporteerde op 29 januari de volgende situatie: in China 5997 bevestigde gevallen van besmetting, waaronder 132 sterfgevallen als gevolg van het virus. Wereldwijd zijn er overigens 6065 officieel bevestigde gevallen van besmetting (2). Klik hier voor de meest actuele stand van zaken.

Voor wie gevaarlijk?
China kent een populatie van (in 2017) 1382.000.000 personen (3). Het aantal besmettingen op basis van de gegevens van 29 januari in China is procentueel gezien 0,004%. Het totaal aantal mensen dat overleden is aan het coronavirus in China is 0,0001%.Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat we onze ogen hiervoor moeten sluiten, maar even om het in perspectief te zetten. Nu komt bij mij de vraag naar boven: welke mensen zijn hier aan overleden? Zijn dit mensen die al ziek waren? Of ouderen? Met andere woorden: hoe was hun weerstand? Ik heb gezocht naar antwoorden op deze vragen. Het blijkt dat dit nog niet duidelijk is op dit moment.

Besmetting in Nederland
De kans op besmetting in Nederland wordt reëel genoemd door het RIVM. Het RIVM geeft aan dat er geen reden is voor paniek. Bij veel mensen ontstaat de vraag: wat kunnen we preventief doen? Het RIVM adviseert vooral een goede hygiëne: handen regelmatig wassen, niezen en hoesten in je elleboog en het gebruik van papieren zakdoekjes. Maar… er is meer wat je kunt doen!

Bescherming coronavirus: basis
Vanuit orthomoleculair oogpunt kan je zelf veel doen om te voorkomen dat je ziek wordt. De sleutel ligt in het verhogen van je weerstand. Ten eerste begin ik met wellicht een open deur: zorg goed voor jezelf! Zorg voor een goede voeding met onder andere royale hoeveelheden groenten en voldoende fruit, slaap en rust voldoende, beweeg (in de buitenlucht), ontspan en zorg voor een goede hygiëne. Dit ‘rijtje’ is niet altijd even gemakkelijk in ons drukke bestaan. Ook hebben we niet altijd overal invloed op. Zo scoor ik zelf momenteel nogal slecht op het onderdeel slaap, vanwege onze kleine man ;-) Wellicht heb jij een ander onderdeel wat niet jouw sterkste punt is. Probeer dan in ieder geval de onderdelen die je wel ‘onder de knie hebt’, zo goed mogelijk te houden.

Bescherming coronavirus: extra
Een zeer goedkoop maar erg krachtig wapen om jezelf te beschermen tegen het coronavirus is… vitamine C. De verspreiding van het virus kan hiermee sterk geremd of zelfs gestopt worden (4). Hoe simpel kan het zijn! Ik vind het zeer spijtig dat we dit advies niet terugzien vanuit de overheid dan wel in de media. Ik zie het daarom als mijn plicht dit te delen. Deel deze blog en breng mensen hiervan op de hoogte.

Als je vitamine C wilt gebruiken ter preventie, denk dan aan een dagdosering voor volwassenen van in ieder geval 3000 mg per dag. Het is belangrijk dat je dit verdeeld over de dag inneemt, bijvoorbeeld 3 x 1000 mg of 6 x 500 mg. Je zet vitamine C hier in als een (preventief) medicijn. Uiteraard is dat dus meer dan de standaard aanbeveling.

Contra-indicaties vitamine C
Er zijn bepaalde situaties waarbij een hoge dosering vitamine C wordt afgeraden, wij noemen dit contra-indicaties. Dat is het geval bij chemotherapie, bestraling, ijzerstapeling, sterk verminderde nierfunctie, zwangerschap en lactatie (5). Gebruik je medicatie? Overleg dan met je (natuurgeneeskundig/orthomoleculair) arts of apotheker.

Nog meer wapens…
Er zijn nog meer stofjes die een versterkende werking hebben op het immuunsysteem en daarom (preventief) kunnen worden ingezet. Naast vitamine C zijn dat vitamine D, magnesium, zink en selenium (4). Het gaat voor hier te ver om ze allemaal apart te bespreken. Vitamine C is hier in zonder twijfel de belangrijkste speler!

Conclusie en praktisch advies
Als je iets extra’s wilt doen bovenop de ‘open deuren’, kies dan in ieder geval voor extra vitamine C. Zoals eerder benoemd 3000 mg per dag voor volwassenen, verdeeld over de dag innemen. Let even op of jij behoort tot de contra-indicaties. Raadpleeg bij twijfel je (natuurgeneeskundig/orthomoleculair) arts of apotheker. Dit zou een basisadvies moeten zijn vanuit de overheid en de krantenkoppen zouden hier bol van moeten staan!

Vitamine D kan ook extra ondersteunen, zeker in de winterperiode waarin veel mensen met een vitamine D tekort rondlopen. Praktisch advies voor volwassenen 25-50 mcg per dag (1000-2000 IE). Kies altijd voor vitamine D3 of cholecalciferol, in olie in plaats van tabletvorm, bijvoorbeeld van het merk Orthica. Ik heb overigens geen commerciële belangen om merken te noemen. Wij werken volledig onafhankelijk.

Een goede multivitamine kan verder wat basis ondersteuning geven. Gebruik geen multivitamines van de reguliere drogisterijen, deze bevatten veelal slecht opneembare verbindingen en doen dus niet zo veel. Vandaar dat ze ook zo goedkoop zijn. Beter zijn orthomoleculaire merken zoals Vitortho, Vitals, Orthica, Solgar, etc. Wil je meer informatie hierover of een advies op maat? Fuego helpt jou graag verder!

1 https://www.rivm.nl/coronavirus/nieuw-coronavirus-in-China/vragen-antwoorden
2 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200129-sitrep-9-ncov-v2.pdf?sfvrsn=e2c8915_2
3 https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevolking_van_China
4 https://bibliotheek.ortho.nl/39003/vitamine-c-beschermt-tegen-coronavirus/
5 https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20C

   Terug